Rynek nieruchomości a obecna sytuacja

przez Urbano W Poradnik urbanistyczny

18

Mar
2020
image_pdfimage_print

 

Nadszedł czas, który w krótszej lub dłuższej perspektywie modyfikuje nasze nawyki i przyzwyczajenia dotyczące podejścia do pracy, odpoczynku i rozrywki. A co będzie ze sprzedażą nieruchomości?

Pracujemy w branży, której obecna sytuacja nie dotknęła natychmiast i tak bardzo dotkliwie jak transport, turystykę czy gastronomię i strefę kultury. Nikt nie wie jak długo potrwa kryzys, ale rynek z pewnością hamuje. Mamy nadzieję, że w krótkim czasie sytuacja pozwoli nam wszystkim wrócić do życia bez licznych ograniczeń i restrykcji. Nie mniej jednak branża nieruchomości i usług powiązanych w pewnym stopniu również oberwie rykoszetem, z czym muszą zmierzyć się biura urbanistyczne i projektowe, kancelarie prawne oraz biura pośrednictwa, doradztwa finansowego, rzeczoznawcy majątkowi, geodeci i inni specjaliści z branży.

Pomijając zmiany koniunkturalne, które i tak zawsze powiązane są z sytuacją gospodarczą,  obrót nieruchomościami będzie realizowany, czy to z przyczyny wymuszonej sprzedaży, czy też z potrzeby inwestowania, nadarzających się okazji lub potrzeb zwianych z posiadaniem rożnego typu budynków. Ze względu na obecną sytuację, modyfikacji ulegną z pewnością zwyczaje dotyczące samego technicznego procesu sprzedaży i prezentacji nieruchomości. Rynek z pewnością określi nam kierunek ze względu na preferencje i wybory jego uczestników. Sprzedaż nieruchomości wymaga zawsze staranności i konsekwentnych działań nakierowanych na pozytywny odbiór potencjalnych klientów. Mowa jest nie tylko o marketingu nieruchomości, ale przede wszystkim o rzetelnie opracowanych ofertach sprzedaży, które w zależności od typu nieruchomości może zawierać:

– dokładny opis położenia,
– szczegółowy opis i wykaz oferowanych nieruchomości,
– opis stanu prawnego i technicznego nieruchomości,
– inwentaryzację budynków,
– inwentaryzację budowli,
– inwentaryzację zieleni,
– dokumentację fotograficzną,
– analizę sąsiedztwa i otoczenia,
– analizę przeznaczenia nieruchomości,
– analizę uzbrojenia i skomunikowania,
– analizę możliwości inwestycyjnych,
– analizę ograniczeń,
– określenie celu komercyjnego nieruchomości,
– analizę wykonalności inwestycji,
– koncepcję urbanistyczną zagospodarowania.

Powyższy zakres prac wykona dla sprzedającego nieruchomość specjalista, którego warsztat umożliwi opracowanie operatu urbanistycznego lub innych opracowań na podstawie których osoby zainteresowane oferowanymi nieruchomościami, będą potrafiły w sposób jednoznaczny zdecydować o zakupie dane nieruchomości. Poza tym, co ważne, klient analizujący nieruchomość pod kątem jej przydatności do celu jakiemu ma ona posłużyć, w zasadzie ograniczy się do przedstawionego opracowania. Takie rozwiązanie nie powoduje konieczności wielu spotkań w celu zebrania informacji z odpowiednich źródeł, jak również innych spotkań w celu wyjaśnienia skomplikowanej materii jaką są nieruchomości; stanu formalnego, prawnego, technicznego oraz ekonomicznego uzasadnienia nabycia. Z reguły nieruchomości powinny zarabiać dla ich właścicieli. Kupujący przed zakupem nieruchomości musi ocenić wartości nieruchomości na podstawie jej przydatności w planie, którym kieruje się inwestor.

2 komentarze

  • HUGO 19 marca, 2020

    Tak, to wszystko prawda, tylko że ja dzisiaj faktycznie doświadczyłem hamowania gospodarki przez koronawirus. Jest umówiony kupiec na mieszkanie w Poznaniu. Wszystkie dokumenty nieruchomości zostały przesłane wcześniej mailem. Zostały, sprawdzone i zweryfikowane przez prawnika od nieruchomości i notariusza. Wszystko się zgadza. Cena jest wynegocjowana. W mieszkaniu są najemcy, starsze osoby. Najemcy odmówili z oczywistych względów zachodzenia do „ich domu”. Są w grupie ryzyka. Ja nie mogę w takiej sytuacji naciskać. Odstępuję od prezentanci nieruchomości. Czy klient kupi mieszkanie bez oglądania? Nie wiem, ale obawiam się że do transakcji nieruchomości nie dojdzie. Mieszkanie to oferta inwestycyjna, sprzedaż udziałów w nieruchomości, jest wynajmowane i tak ma zostać. Obawiam się, że stracę klienta ze względu na pandemię koronawirusa.

    Odpowiedz
  • HUGO 19 marca, 2020

    iGD

    Odpowiedz

Zostaw wiadomość